Naše zkušenosti

Jaké jsou nejčastější důvody, proč firmy krachují? Může se to týkat i Vaší společnosti?

Z našich zkušeností můžeme potvrdit, co plyne z dlouhodobých statistik, že nejčastější důvody, krachu jsou zejména:

  • Špatné finanční řízení společnosti, absence plánu, strategie

Mějte dobrý přehled o vývoji společnosti a kontrolujte jeho dosahování s nastavenými cíli. Při definování strategie se dívejte alespoň za druhý roh, strategii pravidelně vyhodnocujte a upravujte.

Každý úspěšný podnikatel by měl vědět, které produkty (služby) ho živí, jdou nejvíce na odbyt, jsou nejvýnosnější, jak se točí na skladě, které jsou naopak nejnákladnější a jak se jeho produktové portfolio vyvíjí v čase oproti minulým obdobím i plánu.

Pokud budete mít dobrý přehled o tom, co se děje s vaším byznysem po stránce výkonu, máte našlápnuto, ale ne vyhráno, protože v byznysu platí "CASH IS KING!". Co to znamená? Že žádná firma ještě nezkrachovala v důsledku špatného hospodářského výsledku, ale zásadním problémem je nedostatečný cash, který dokáže roztočit smrtící spirálu, z níž se firma jen obtížně dostane. Jak se problému vyvarovat a do spirály druhotné platební neschopnosti se nedostat?

Nebojte se používat zálohové faktury, zejména u nových zákazníků. Větší zakázky rozdělte do etap a fakturujte po částech. Faktury, které nejsou zaplaceny v termínu je potřeba obratem urgovat, pokud tak neučiníte, zakládá to velmi špatný návyk u zákazníka, který později může vyústit v problém právě pro Vás. Nezaplacená faktura může být výsledkem chyby, ale jakmile se problém opakuje, je obezřetnost a kontrola bonity na místě. Pracujte se splatností vydaných i přijatých faktur. Ideálem podnikání je mít zaplaceno dopředu a platit s co nejdelší splatností.

Splatnost používaných zdrojů musí odpovídat délce návratnosti. Neměli byste například financovat nákup nových strojů z provozních peněz.

K tomu, abyste takový přehled měli slouží kontroling, který sleduje výkon společnosti, i jeho cash situaci a jasně ukáže, co děláte dobře, a co hůře. Pokud budete mít správné informace o vývoji vašeho byznysu můžete ho úspěšně rozvíjet!

Pokud jste jako podnikatelé dospěli k tomu, že účetní výstupy jedenkrát za rok při zpracování DPPO nejsou dostatečné pro rozvoj Vaši společnost, rádi Vám s tím pomůžeme.

  • Ignorování vývoje trhu, špatná / žádná reakce na požadavky zákazníků, komunikace se zákazníkem

Společnost, která chce na trhu uspět, by trh a zákazníky, kteří se na něm pohybují, měla monitorovat. Ignorování vývoje trhu, nesledování nákupního chování, a třeba i změna v preferencích u nově nastupují generace, může znamenat pro společnost zkázu. Snažte se sledovat a vyhodnocovat trendy okolo sebe, inspirujte se na zahraničních trzích. Primárně pro tuto činnost využijte vaše interní zdroje, ale nebojte se oslovit i externího poradce, který vám potřebný pohled pomůže zrealizovat.

Reagujte na poptávku zákazníků. Ano, některé požadavky a nápady od vašich zákazníků mohou být mimo, ale raději je validně posuďte z vašeho pohledu i z pohledu dalšího vývoje. Zamyslete se nad tím, zda má případná úprava potenciál v zájmu nových a stávajících zákazníků, zda a jak jste schopni / ochotni změnu udělat a co vám taková změna může přinést, když jí ne/uděláte.

Nezapomeňte na dobrý zákaznický servis. Pokud bude empatický a vytvoříte si dobrý vztah se zákazníkem, můžete tím kompenzovat i drobná zaváhání při dodání produktu. Pokud se umíte omluvit a napravit chybu může se stát rozčilený zákazník spokojeným. Naopak několik špatných recenzí může mít dalekosáhlé následky.

Spolupracujeme s řadou specialistů v různých odvětví, kteří mohou přispět zajímavým pohledem z vně organizace.

  • Špatná, či neexistující obchodní a marketingová strategie

Až jako třetí nejčastější příčina firemního krachu se objevuje nedostatek zakázek, případně pokles prodejů. Bohužel dost často to bývá důsledkem neexistujícího byznys plánu, obchodní strategie a marketingu. Ten musí vedle kvalitních produktů definovat také zákazníky i způsob, jak se k nim dostat, jak s nimi komunikovat, i jak produkty prodávat. Pokud nemáte ve firmě odborníka na marketing, nebojte se oslovit externího poradce, který vám pomůže vhodný mix sestavit i zrealizovat. Dnešní doba nabízí nepřebernou škálu způsobů, jak zákazníka oslovit a není proto divu, že nemusíte vhodné způsoby znát. MKT strategie bude ve finále podporovat vhodné prodejní kanály.

Pokud si s novými způsoby nevíte rady a v digitálním světě se necítíte jako ryba ve vodě, neváhejte využít služeb specializovaných firem. S několika takovými spolupracujeme.

  • Nedostatečná inovace portfolia nabízených produktů / služeb

Inovujte, produkt, který byl kdysi vyhledávanou volbou, může časem zastarat a zákazníci přejdou ke konkurenci. Proto je vhodné rozvíjet nové produkty a technologie, nebo z pohledu potřeb zákazníka alespoň postupně zlepšovat stávající portfolio nabízených produktů. Inspirujte se, srovnávejte svoje výrobky s konkurencí a dejte svým výrobkům punc jedinečnosti, který je dostatečným důvodem pro zákazníky proč nakoupit právě vaše výrobky či služby a proč s vámi spolupracovat v dlouhodobém horizontu.

Přínosný může být pohled na jiné trhy a příbuzné obory, ale v oblasti výroby nezavrhujte ani tradiční výzkumné kapacity, např. při vysokých školách. Nám se spolupráce s nimi již několikrát vrátila v podobě zajímavých výstupů do komerčních aplikací a cena jejich pořízení může být zlomkem s tržní cenou.

  • Nevhodně nastavené firemní procesy

Pracujte na firemních procesech trvale. Co vyhovovalo firmě o dvaceti zaměstnancích už nemusí fungovat při sto zaměstnancích. Utopit firmu jde i kvůli zmateně a nedostatečně nastaveným interním procesům. Postupně tak může začít pokulhávat vnitřní komunikace, ale i prodej a komunikace navenek, do níž se interní zmatky dříve, či později promítnou. Přitom jasné popsání a definování interních postupů může vaši firmu zefektivnit. Využívejte přiměřeně chytré nástroje, které usnadňují podnikatelům život. Od sdílení obchodních kontaktů a práce se zákaznickým portfoliem a jeho vytěžení, přes vhodné nástroje na projektové řízení až po maximální automatizaci opakujících se činností. Vyhnete se chybovosti a lidé se mohou věnovat činnostem s vyšší přidanou hodnotou pro společnost a její zákazníky.

První, kdo je zpravidla přehlcen operativou při špatně nastavených procesech, je vedení společnosti. Pokud se vedení věnuje pouze, anebo nadměrně operativě namísto strategickým oblastem, může dojít k velmi rychlému ohrožení firmy. A to jak v důsledku konkurence, tak i následkem neefektivní organizace např. v důsledku nadměrného počtu zaměstnanců řešících zbytečné úkony.

  • Nepracujete s lidmi a nezvyšujte trvale svoji kvalifikaci

Zajímejte se o své kolegy, zjišťujte, v čem jsou dobří, co dělají s potěšením a využijte jejich schopnosti na adekvátním místě. Jejich snahu a přínos nezapomeňte ocenit, ale buďte v tom objektivní. Dobrý výsledek je potvrzením vlastního úspěchu a často generuje další dobré výsledky. Snažte se rozpoznat, podpořit a dobře využít potenciál zejména u klíčových kolegů.

Usilujte vždy o to postavit Áčkový tým, protože jen "Áčkoví" lidé hledají další Áčka. B staví tým z C, aby byl nepostradatelný a nikdo jej nepřerostl. Dejte lidem cíl a vizi a jejich získání do týmu nemusí být jen výsledkem nejvyšší nabídky na výplatní pásce.

Vzdělávejte se v oboru, v němž podnikáte, ale i mimo něj, ať nepřehlédnete důležité trendy.


Pokud se Vás některý problém může týkat, máme řešení. Jmenujeme se GALILEO Consulting a naším heslem je "Rádi Vám pomůžeme dojít, kam až si troufnete .."